Hakukoneoptimointi parantaa näkyvyyttä

Hakukoneoptimointi parantaa näkyvyyttä

20.01.2021 0
Human hands holding eyeglasses over touchpad

Mitä on hakukone­optimointi?

Jokainen yrittäjä haluaa kotisivut, jotka tuovat näkyvyyttä yritykselle. Hakukoneoptimointi lisää potentiaalisten asiakkaiden mahdollisuutta löytää yritys ja ostaa palveluita. Tämä puolestaan lisää yrityksen kassavirtaa ja kannattavuutta. Viime kädessä kyse on siis markkinoinnista.

Kolmisenkymmentä vuotta sitten kotisivut olivat vielä harvinaisuus. Ainoastaan isoilla yrityksillä oli kotisivut ja palvelin. Jos katsoisimme tänä päivänä sen aikaisia sivuja, todennäköisesti kauhistelisimme niiden ulkonäköä ja alkeellisuutta. Tuolloin kotisivujen julkaisu oli iso askel yritykselle. Verkkosivustolla oli myös helppo erottautua muista kilpailijoista.

Tänä päivänä uusia verkko-osoitteita eli domaineja rekisteröidään päivittäin huimia määriä. Eri domaineja on kokonaisuudessaan olemassa lähemmäs 400 miljoonaa. Kokonaismäärän kasvaminen yhdellä domainilla on kuin pisaran pudottaminen valtamereen – kukaan ei sitä huomaa.

Hakukoneoptimointia tarvitaan juuri tämän vuoksi. Tavoitteena on tehdä sivusto näkyväksi hakukoneille. Hakukoneoptimointi vaatii, että asetutaan kuluttajan kenkiin ja pohditaan mahdollisia hakusanoja, joilla kuluttaja yritystä ja sen toimintaa voidaan etsiä. Tarkoituksena on saada nousemaan yritys mahdollisimman kärkeen hakutuloksissa relevanteilla hakusanoilla, jotta yrityksen sivu tulisi luetuksi ennen kilpailijoiden sivuja. Pahimmassa tapauksessahan yrittäjällä on hienot ja hyvät nettisivut, mutta ne eivät tule Googlen haussa vastaan, vaikka hakutuloksia selaisi eteen päon sivutolkulla.

Miten sivusto hakukone­optimoidaan?

Monet internetin alkuaikoja eläneet muistavat, että hakukoneita oli olemassa useita. Joskus tulos löytyi toiselta hakukoneelta, kun toinen ei löytänyt mitään. Näitä hakukoneita olivat www.fi, Altavista ja Yahoo. Nykyisinkin on olemassa useampi hakukoneita: Bing, DuckDuckGo, Ask jne. Tilastojen mukaan kuitenkin yli 90% kuluttajista käyttää ensimmäisenä hakukoneenaan Googlea. Tämän vuoksi sivuston hakukoneoptimoinnissa kannattaa perehtyä siihen, mitä Google vaatii, jotta sivusto löytyisi helposti.

Muinoin hakukoneet toimivat siten, että asiakas saattoi itse lähettää hakukoneelle linkin omille sivuille. Tämän jälkeen hakukone laski tietyn määrän avainsanoja per sivusto ja se määräsi näkyvyyden hakutuloksissa. Monet yritykset saattoivatkin lisätä vain epämääräisiä listoja sanoja sivuilleen, jotta saisivat mahdollisimman paljon osumia. Näin tämä ei enää toimi nykypäivänä. Todennäköisesti tuollaisella menettelyllä sivuston saa putoamaan alemmas hakukonetuloksissa.

Googlella on nykypäivässä käytössä koneoppimiseen perustuvia algoritmeja ja pisteytysmenetteyjä, jotka määrittävät sivuston näkyvyyden hakukoneiden tuloksissa.

Sivuston sisällön pitäisi olla järkevää ja luettavaa hakukoneoptimoinnin kannalta

Koneoppimiseen perustuvat algoritmit ovat oppineet “lukemaan” sivun sisällön ja muodostamaan siitä arvosanan, kuinka luettavaa sivuston sisältö oli. Tekoäly ei tietenkään ymmärrä lukemaansa, mutta osaa löytää rakenteellisia yhtäläisyyksiä sivujen kanssa, joita kuluttajat mieluiten lukevat. Jos sivusto sisältää vain järjettömiä sanalistoja siinä toivossa, että kuluttaja löytäisi, sivusto nopeasti saa huonot pisteet.

Miten tekoäly sitten tietää, että kuluttajat eivät pitäneet sivusta? Riittää, että muutamat kuluttajat klikkaavat itsensä sivustolle, huomaavat sen järjettömäksi ja hyppäävät takaisin hakukonetuloksiin takaisin-painikkeella. Tästä jää jälki, että “sivustolla, jonka tekstirakenne oli tällainen, kuluttaja viihtyi vain kolme sekuntia eli ei pitänyt sivustosta”. Jatkossa samanlaiset järjettömät tekstilistaukset “rankataan” jo saman tien pohjille.

Saavutettavuus ja tekstirakenne

Nykypäivän trendi, EU maissa myös julkisten toimijoiden velvoite, on tehdä sivustoista saavutettavia. Tämä tarkoittaa sitä, että sivustojen pitää olla rakenteeltaan ja sisällöltään sellainen, että toimintarajoitteista kärsivät ihmiset myös pystyvät käyttämään sivustoa. Esimerkiksi sokean pitää pystyä lukemaan sivun sisältö käyttäen koneeltaan löytyviä apuohjelmia.

Saavutettavuuden tarkoituksena on, toimintarajoitteisella ihmisellä on helposti ja vaivattomasti yhtäläinen mahdollisuus päästä käsiksi digitaaliseen tietoon ja saada siitä selkeä kuva. Sivustosta tehdään saavutettava käyttäen hierarkisia otsikoita, vaihtoehtoisella tekstillä varustettuja kuvia ja selkeitä lauseita.

Tahdomme antaa esimerkin tilanteesta, jossa saavutettavuus ei toteudu. Yritys mainostaa esimerkiksi lasten tuotetta. Tuotteesta on julkaistu kuva, josta käy selkeästi esiin, kuinka tuotetta käytetään ja kuinka hyvä se on juuri lapsiperheille. Kuvalle on annettu nimeksi “kuva1.jpg” eikä sillä ole vaihtoehtoista tekstiä. Vieressä on painike: tilaa, ja yhteystietojen syöttölomake. Koko sivun otsikkona on: Tuotteen tilaus. Nyt sokea äiti näkee apulaitteellaan sivuston tai kuulee ääneen luettuna seuraavan informaation: “Tilaa tuote, kuva1, tilaa-painike, yhteystiedot”. Hänellä ei ole siis mitään käsitystä siitä, mitä todellisuudessa olisi tilaamassa.

Google ei myöskään arvosta sivuston epämääräistä hierarkista rakennetta, koodausvirheitä tai kuvien persoonatonta nimeämistä. Sivusto täytyy toteuttaa hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden kannalta siten, että jokaisella sivulla on yksi pääotsikko eli koodauskielessä <H1> tasoinen otsikko. Väliotsikoiden järjestelmällinen nimeäminen parantaa luettavuutta, ja otsikossa mainitut avainsanat voivat lisätä näkyvyyttä. Jos yritys haluaa myydä paljon, on paljon järkevämpää antaa nimeksi “palju.jpg” ja vaihtoehtoiseksi tekstiksi “perhe nauraa ja kylpee yhdessä paljussa”. Nyt sivusto löytyy kuvahakutuloksissa, kun joku hakee sanalla palju sekä sokea äiti pystyy muodostamaan mielikuvan siitä, kuinka hauska olisi koko perheen voimia kylpeä paljussa pihalla.

Hakukoneoptimoinnissa on myös paljon muita tekijöitä, jotka parantavat tai huonontavat näkyvyyttä. Valitettavasti yhä edelleen yritykset panostavat siihen liian vähän – tai tekevät optimoinnin vain kertaalleen ja jättävät sivuston oman onnensa nojaan.

Kannattaako ostaa hakukone­optimointia?

Tämä onkin hyvä kysymys. Yrityksenä, joka verkkosivuston toteutuksen yhteydessä pyrkii jo tekemään hakukoneoptimointia ja huomioimaan saavutettavuuden, pitäisi varmaan sanoa kyllä. Tosi asia on, että hakukoneoptimointi vaatii toki teknistä ja sisällöllistä osaamista, mutta myös sivuston ylläpitoa, päivittämistä ja näkyvyyden seurantaa.

Jos olet pienyrittäjä, jolla on tunneittain aikaa perehtyä kaikkiin hakukoneoptimoinnin saloihin ja haluat todella käyttää aikaasi siten, silloin sen voi tehdä itse. Hakukoneoptimointi ei varsinaisesti ole tähtitiedettä. Tuloksien näkyminen tulee usein vastaan vasta viikon tai parin kuluttua optimoinnistakin, joten ei ammattilainenkaan sivustoa ensimmäiseksi päivässä nosta.

Jos olet pienyrittäjä ja haluat keksittyä tuotteesi valmistukseen ja muuhun työhön jonkun toisen hoitaessa verkkokauppa ja sen näkyvyys kuntoon, hakukoneoptimointi kannattaa ostaa ammattilaiselta. Tällöin aikaa jää tuotteen kehittämiseen ja valmistamiseen sekä perinteiseen myyntityöhön.

Saavutettavuus, hakukone­optimointi ja WordPress

Saavutettavuuden ja hakukoneoptimoinnin toteuttaminen vaatii muutakin kuin pelkkää teknistä osaamista. Sisältöä pitää tuottaa ja ylläpitää. Tämän vuoksi on järkevää käyttää jotain julkaisualustaa, jolla yrityksen työntekijät voivat helposti ja näppärästi lisätä tietoa sivustolleen.

Tällä hetkellä johtava sisällönhallintajärjestelmä (CMS) on maailmalla WordPress. Verkosta löytyy yli 27 miljoonaa sivustoa, joissa sitä käytetään julkaisualustana. WordPressin hyviä puolia on, että se on täysin ilmainen ja sitä jatkuvasti kehitetään. Sillä on saatavissa myös lisäosia, joilla voi muokata hakukonenäkyvyyttä, lisätä siihen Google Analytics palvelun ja pääsääntöisesti sivustopohjat yleensä noudattavat saavutettavuussäännöksiä.

Tällaisia ajatuksia tältä päivältä hakukonenäkyvyydestä ja kotisivujen ylläpidosta. Mikäli kirjoitus herättää kysymyksiä tai haluat pyytää tarjouksen, voit ottaa rohkeasti yhteyttä meihin.

Google on julkaissut oppaan, kuinka hakukoneoptimointia kannattaa lähteä toteuttamaan. Suosittelen tutustumaan julkaisuun Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide.

 

Wizard Cow Oy
Iloinen ja innovatiivinen
yhteistyökumppani.

asiakaspalvelu (ät) wizardcow.fi
Y-tunnus 3141537-2